گفتاردرمانی بعد از کاشت حلزون

حس شنوایی موهبتی است که به ما در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند و امکان کشف دنیای صداها را برای ما فراهم می کند.

شنوایی ضعیف می تواند کیفیت کلی زندگی یک فرد را تحت تاثیر بگذارد و چندین چالش را ایجاد کند. افرادی که از کم شنوایی رنج می برند می توانند از سمعک و کاشت حلزون بهره ببرند. آمار کم شنوایی در کودکان قبل از دو سال ، دو نفر در هر 1000 تولد تخمین زده می شود. مسیرهای رشد کودکان ناشنوا متنوع است و روش های ارتباطی متفاوتی اتخاذ می شود. برخی از کودکان ناشنوا ممکن است از زبان گفتاری به عنوان شیوه اصلی ارتباط خود استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از زبان اشاره استفاده کنند. برخی از کودکان ناشنوا نیز ممکن است از ترکیبی از هر دو استفاده کنند که به عنوان ارتباط دو زبانه و دو وجهی شناخته می شود (زبان اشاره و زبان گفتاری). انتخاب بین مداخلات و درمان های مختلف به متغیرهای پزشکی مرتبط با کودک (علت و شدت ناشنوایی، بیماری‌های همراه مانند ناتوانی‌های عصبی) و همچنین به وضعیت شنوایی والدین بستگی دارد. 95 درصد از کودکان کم شنوا در خانه‌هایی متولد می‌شوند که والدین شنوایی طبیعی دارند و از زبان‌ گفتاری استفاده می‌شود. بنابراین، نحوه ارتباط خود والدین نیز بر انتخاب روش ارتباطی آن ها برای فرزندشان تأثیر می گذارد.

کاشت حلزون چیست؟

کاشت حلزون یک وسیله الکترونیکی است که عصب حلزون را به صورت الکتریکی تحریک می کند. کاشت حلزون دارای دو بخش است:

قسمت خارجی

این قسمت در پشت گوش قرار می گیرد و یک میکروفون در آن تعبیه شده است که صداها را از بیرون دریافت می کند و سیگنال ها را به اجزای داخلی گوش می فرستد.

قسمت داخلی

جزء داخلی کاشت حلزون با جراحی زیر پوست گوش قرار می گیرد. سیگنال دریافتی از طریق میکروفون را پردازش می کند و آن را به یک تکانه الکتریکی تبدیل می کند که عصب حلزون را تحریک می کند. قسمت داخلی دارای سیم ها و الکترودهای کوچکی است که برای انتقال این تکانه های الکتریکی استفاده می شود. عصب حلزون سیگنال را به مغز می فرستد و در آنجا برای تولید حس شنوایی پردازش می شود.

تفاوت کاشت حلزون با سمعک چیست؟

در حالی که کاشت حلزون و سمعک یک هدف اساسی را انجام می دهند مکانیسم ها و کاربردهای آن ها متفاوت است. سمعک ها فقط صدا را تقویت می کنند تا افراد کم شنوایی بتوانند با کمی وضوح بیشتر گوش کنند. از طرف دیگر کاشت حلزون، مکانیسم طبیعی سیستم شنوایی را دور می زند و اعصاب را به طور مصنوعی تحریک می کند. بیمارانی که اختلال شنوایی خفیف تا متوسط ​​را تجربه می کنند می توانند با سمعک درمان شوند. اما کسانی که کم شنوایی شدید دارند برای کاهش این عارضه نیاز به کاشت حلزون دارند. افرادی که سمعک دریافت می کنند حدود دو هفته طول می کشد تا با آن سازگار شوند. با این حال، افرادی که تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار می‌گیرند، برای عادت کردن به درمان‌های شنوایی (تربیت شنوایی) نیاز دارند.

کاشت حلزون، مکانیسم طبیعی سیستم شنوایی را دور می زند و از روش جدیدی استفاده می کند که برای بدن ما بیگانه است. برای درک این تجربه جدید، بیماران به بازتوانی شنوایی نیاز دارند که توسط شنوایی شناس انجام می شود. همچنین به محض این که کودک تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی بگیرد ، قرار گرفتن زود هنگام در یک محیط زبانی غنی برای او ضروری است. کاشت حلزون به کودکان این امکان را می دهد که در سال های اولیه به صداهای گفتاری و درک آن ها دسترسی داشته باشند و این آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) است که با ارائه تکنیک هایی مهارت های درک شنیداری و بیان گفتار کودک را تقویت می کند.

گفتاردرمانی برای کودکان پس از فعال سازی کاشت حلزون

یک گفتاردرمانگر فردی را که اخیرا کاشت حلزون را دریافت کرده است، ارزیابی می کند و برنامه ای متناسب با او طراحی می کند که گفتار درمانی قرار است برای آن کودک چگونه باشد. آن ها سعی می کنند بفهمند چگونه می توانند به پر کردن شکاف ایجاد شده کمک کنند، زمانی که یک کودک ناشنوا باشد ممکن است ماه ها (یا سال ها) از همسالان خود در رشد گفتار و زبان عقب تر باشد و شکاف هایی را در این زمینه داشته باشد. بنابراین بیایید نگاهی دقیق‌ تر به آنچه که گفتاردرمانگرها می‌توانند برای به حداکثر رساندن جلسات درمانی با این کودکان انجام دهند، بیاندازیم.

اهداف گفتاردرمانی پس از دریافت کاشت حلزون توسط کودک

تمرکز در درمان (و خارج از آن) پس از دریافت کاشت حلزون توسط کودک، گوش دادن است. چرا؟ چون زمانی که کودک کاشت حلزون را دریافت می‌کند، فرصت‌های یادگیری زبان بی‌شماری را (ماه‌ها، شاید سال‌ها) ورودی شنیداری از دست داده است. این امر باعث می‌شود دریافت‌کنندگان کاشت حلزون به محض اینکه توانایی تشخیص صدا را داشته باشند، شنیدن هر چه بیشتر بشنوند بهتر است. به منظور افزایش خزانه واژگان ، افزایش طول گفته و درک جملات پیچیده و مفاهیم انتزاعی ( مثل کنایه ها ، ضرب المثل ها و … ) و سطوح پیشرفته گفتار ، نیاز به جلسات گفتاردرمانی دارند. از طرفی به دلیل محرومیت این کودکان از صداها ، تلفظ و وضوح گفتارشان هم تحت تاثیر قرار می گیرد و نیاز دارند که جلسات گفتاردرمانی را برای یادگیری صداها داشته باشند.

زمان استفاده از کاشت حلزون را افزایش دهید

والدین باید اهمیت دستیابی کودک به استفاده هرچه بیشتر از دستگاه را به خوبی درک کنند. و با روش هایی به کودک خود در پوشیدن کاشت حلزون کمک کنند.

راهکارهایی برای کمک به افزایش زمان استفاده از کاشت حلزون:

  • روتینی را ایجاد کنید که زمان های مشخصی برای گذاشتن، برداشتن و شارژ کاشت حلزون در طول روز داشته باشد.
  • با نگاه کردن به کتاب‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های سایر کودکان با کاشت حلزون ، استفاده از آن را برای کودک عادی کنید.
  • با افزودن لوازم جانبی سرگرم کننده و منحصر به فرد (مثل گیره و غیره) دستگاه را برای کودک وصل کنید.
  • از لوازم جانبی تایید شده استفاده کنید (یا با شنوایی شناس در مورد تنظیمات پردازنده یا آهنربا صحبت کنید) تا مطمئن شوید که دستگاه در هنگام دویدن، پریدن، شنا کردن و غیره روشن می ماند.
  • زمانی را که کودک از کاشت حلزون استفاده می‌کند با او تشویقی و حمایتی کار کنید. بازی مورد علاقه او را انجام دهید یا یک میان وعده مورد علاقه اش بخورید یا این که کتاب مورد علاقه اش را بخوانید.
  • از بر چسب ها به عنوان پاداش برای کودک استفاده کنید تا برای پوشیدن دستگاه خود در طول روز پاداش دریافت کند. این پاداش ها اجازه می دهد تا کودک در جهت افزایش زمان اسفاده کاشت حلزون (یا سمعک) همکاری لازم را داشته باشد.

کاشت حلزون دستگاهی است که زندگی کودک را تغییر می دهد و می تواند کیفیت زندگی کودکان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

error: Content is protected !!