خستگی روانی

خستگی روانی چیست؟

آیا شما هم حس می کنید که مدتی است نمی توانید به خوبی مسئولیت های بر روی دوشتان را انجام دهید؟ حس می کنید علاقه ای به انجام دادن کار ها ندارید؟ قطعا شما به خستگی روانی دچار شده اید.

خستگی رواین سبب می شود تا کار ها و مسئولیت هایی که بر روی دوشتان می باشد بزرگ بنظر برسند و قابل انجام نباشند. در واقع از لحاظ ذهنی شما را خسته نموده و نمی گذارد تا کار های فیزیکی را به خوبی انجام دهید.

هر چقدر از لحاظ ذهنی خسته تر باشید ، کار هایتان غیر قابل انجام تر می شود. بهتر است زمانی که احساس کردید روانتان خسته شده است با یک مشاوره خبره رد این زمینه صحبت نمایید.

خستگی روانی یک حالت جدایی و اجتناب نا پذیری از کار ها را در شما ایجاد می کند و اجازه انجام مسئولیت ها و کار ها را به شما نمی دهد. لازم است بدانید که در صورتی که خستگی روانی درمان نشود در طول مدت تبدیل به افسردگی و خستگی فیزیکی می شود و تمامی جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

خستگی روانی
رابطه استرس با خستگی روانی چیست ؟

بسیاری از افراد در طول زندگی خود استرس را تجربه کردند که یک عملکرد عادی نسبت به مغز می باشد. در واقع استرس یکی از واکنش های طبیعی بدن می باشد که بدن در مواقع ضروری و اضطراب اور یک حالت تدافعی را از خود نشان می دهد. استرس با خستگی روانی تفاوت بسیاری دارد. بعضی از افراد تصور می کنند که استرس با خستگی روانی به یک صورت است اما اشتباه می کنند.

در خستگی روانی شما قادر به انجام دادن کار ها نیستید در واقع مغز شما انجام کار ها و مسئولیت ها را برای شما بزرگ می سازد تا شما نتوانید ان را انجام دهید اما در شرایط استرس زا بدن هورمون های ادرنالین و کورتیزول را ازاد می سازد تا بدن بتواند به صورت جدی تر و سریع تر تصمیم گیری خودش را انجام دهد. زمانی که عامل استرس زا از بین می رود شاهد نرمال شدن بدن خواهید بود.

خستگی روانی ناشی از استرس های طولانی مدت و کار کشیدن بیش از حد از بدن و ذهن می باشد. زمانی که به صورت مداوم در شرایط استرس زا باشید و هورمون کورتیزول شما به صورت مداوم ترشح شود به مرور زمان دچار خستگی روانی و ذهنی می شوید.

علائم خستگی ذهنی چیست؟

جالب است بدانید که علائم خستگی ذهنی در هر فردی متفاوت می باشد. در بعضی از شرایط فرد خستگی روانی خود را به صورت فیزیکی نشان می دهد و در بعضی از شرایط دیگر به صورت رفتاری. در ادامه به علائم ان اشاره می کنیم:

علائم فیزیکی :

عفونت بیشتر و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن
دردهای عضلانی (قفسه سینه، کمر و غیره)
مشکلات گوارشی
اختلال در خواب یا بی‌خوابی
سردرد یا سرگیجه
فشارخون بالا یا تپش قلب
دردهای مزمن
تغییر اشتها
افزایش یا کاهش وزن

علائم روانی :

سردرگمی و احساس جدایی از دیگران
فقدان کامل انرژی
احساس نیاز به تنهایی و دور بودن از افراد
دشواری در صحبت کردن با دیگران و ادامه دادن مکالمه
مشکل در تمرکز کردن
زود می رنجید و حساس هستید
افسردگی و ناراحتی دائمی
از دست دادن اعتماد به‌ نفس
از دست دادن اشتیاق و قدرت لذت بردن از زندگی

ممکن است هر شخصی رد زندگی روزمره خود این علائم را شاهد باشد اما در صورتی که این موارد در طول دراز مدت با شما همراه بود لازم است که به روانشناس هایی در این زمینه مراجعه کنید.

خستگی روانی
علل خستگی روانی :

به وجود امدن خستگی روانی همیشه صرفا به دلیل احساس ناراحتی بیش از حد و یا سختگی کار ها نیست در بعضی از شرایط شما ممکن است این احساس ناراحتی را در طول مدت زیادی با خود حمل کرده باشید و نتوانسته باشید ان را حل نمایید در این صورت شاهد خستگی روانی خواهید بود.

مشاغلی که فشار زیادی روی فرد وارد می‌کنند، مثل خدمات اورژانس
ساعت‌های کار طولانی
استرس مالی و فقر
نارضایتی از کار
مراقبت از یک آشنای بیمار یا مسن
ابتلا به یک بیماری مزمن
بچه‌دار شدن
عدم تعادل در زندگی
نداشتن حمایت اجتماعی
ایده آل گرایی

۶ راهکار برای از بین بردن خستگی ذهنی :

بزرگترین منبع استرس را شناسایی کنید و ان را حذف نمایید:

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن استرس زیاد، شناسایی ان و حذف ان از زندگی خودتان می باشد. اگر در کاری به مشکل خوردید و قادر نیستید تا به تنهایی ان مشکل را حل نمایید از یک فرد دیگر کمک بخواهید. استرس مهمترین علت ایجاد خستگی روانی می باشد پس با حذف استرس قطعا شاهد کمتر شدن خستگی ذهنی خواهیم بود.

لیست وظایف تهیه کنید :

بهترین کار برای کاهش استرس و غرق نشدن در برابر کار ها داشتن یک لیست است. شما می توانید پیش از خواب یک لیست از کار هایی که باید انجام دهید را بنویسید. طبق مهم بودن کار ها ان ها را اولویت بدهید و در ادامه بلند پروازی نکنید. در ابتدا کار های مهم خود را برنامه ریزی کنید و ساعت بندی کنید. این کار باعث می شود شما به تمامی کار های روزمره خود برسید و استرسی را تجربه نکنید. داشتن یک چک لیست و برنامه ریزی می تواند به بهبود خستگی روانی شما کمم بسیاری کند.

مسئولیت های بیشتر را قبول نکنید :

زمانی که خودتان دارای یک سری وظایف و مسئولیت هستید کار های دیگر را قبول نکنید. ابتدا تمامی کار های خود را برنامه ریزی کنید و ان ها را انجام دهید در ادامه اگر زمان کافی برای انجام کار های بیشتر را داشتید می توانید کار های بیشتری را با فکر کردن قبول کنید. بهتر است برای انجام کار ها به خود فشار نیاورید.

صحبت با اطرافیان:

اگر به خستگی روانی دچار شده اید پس قطعا علاقه و میلی با صحبت کردن با دیگران ندارید. اما مهمترین کاری که باید برای خود انجام دهید صحبت از وضعیت پیش امده با افراد دیگر می باشد. مشکلات خود را بازگو کنید. شاید اطرافیانتان دارای راه حلی برای شما نباشد اما همین که به شما گوش دهند و از مشکلات شما با خبر شوند وضعیت شما را بهتر می کند.

از یک مشاور کمک بگیرید:

در صورتی که دیدید موارد بالا برای شما کار ساز نبود از یک درمانگر و روانشناس کمک بگیرید. صحبت کردن با یک درمانگر حال شما را بهبود می دهد و به شما راه حل هایی را ارائه می کند تا شما بتوانید با مشکلات خود به خوبی روبرو شوید و ان ها را حل نمایید.

در مورد مشکلات خود با یک روانشناس صحبت کنید تا در صورت لزوم برای شما دارو هایی را تجویز کند. خستگی روانی در طول دراز مدت ممکن است به اعصاب و روان شما اسیب جدی وارد کند.

خستگی روانی

بیشتر بخوابید :

ممکن است به دلیل داشتن کار زیاد نتوانسته باشید در طول شبانه روز به مقدار کافی بخوابید، خواب برای عملکرد ذهنی و تفکرات شما بسیار مهم است. خواب خود را تنظیم کنید و از یک برنامه روتین استفاده نمایید. این راه حل به شما کمک می کند تا خستگی فیزیکی نداشته باشید و خستگی روانی شما را نیز کمتر می کند. داشتن مقداری مطالعه پیش از خواب به شما کمک بسیاری می کند.

ورزش کنید :

در صورتی که احساس خستگی و کمبود انرژی در بدن خود احساس می کنید پس از سلامت بدنی خود قافل شدید. در صورتی که به صورت مداوم از غذا های بیرون و فست فود استفاده کنید، مشکلات گوارشی شما بیشتر شده و دچار استرس بیشتری می شوید. بهتر است از یک رژیم غذایی مناسب استفاده نمایید و به همراه ان ورزش کنید. ورزش کردن به شما کمک می کند تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.خستگی روانی به علت نداشتن ورزش می تواند به کاهش انرژی شما سرانجام شود.

 

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

error: Content is protected !!