درمان طرحواره رها شدگی

طرحواره رهاشدگی یا طرد شدگی از جمله طرحواره‌های شایع است. افراد مبتلا به طرحواره رهاشگی در روابط عاطفی‌شان اغلب بر این باور است که شخص مقابلشان هر لحظه امکان دارد ترکشان کند.

“ نکنه دلشو بزنم     ، نکنه از من بهتر پیدا کنه     ، نکنه ولم کنه بره     ”

این ‌ها جملاتی است که مدام در ذهن افراد مبتلا به طرحواره رهاشدگی مرور می‌شود.

۷ ویژگی افراد دارای طرحواره رها شدگی

نگران قطع رابطه‌تان از جانب طرف مقابل هستید ، یا شما را به نفع شخصی بهتر از شما ترک کند یا حتی فوت کند

وابستگی غیرطبیعی به خانواده و یا دوستان؛
مسائل نگران کننده شما معمولی و نه‌چندان مهم هستند ؛ مثلا بی‌پاسخ ماندن پیامتان ظرف چند دقیقه بعد از ارسال احتمال اتمام رابطه را بارها در ذهن شما می‌آورد

احساس مالکیت نسبت به افراد مهم زندگی

از جزئیات رفتار دیگران منظور می‌گیرید؛ برای مثال ممکن است گوشه گیری طرف مقابل را به معنی یکی از نشانه‌های بی‌توجهی مرد به خودتان درنظر بگیرید. در حالی که ممکن است طرف مقابل از مسئله‌ای دیگر آزرده باشد.
حساسیت شما نسبت به زمان‌بندی رفتار طرف مقابل بالاست ؛ برای مثال احتمال دارد فاصله زمانی رسیدن به منزل بعد از اتمام کار او را محاسبه کنید و در صورت عدم هماهنگی او با این زمان درگیر افکار تلخ پایان علاقه و رها شدن شوید.
روابط عاطفی کنترل گرانه؛ شما دائما به واسطه‌ی آن‌ها چک می‌شوید حتی در رابطه با همجنس‌های خود نیز کنترلگر هستند. مثلا می‌گویند چرا بدون من رستوران رفتی؟ یا چرا من راهم به آنجا دعوت نکردی؟، فلانی را دعوت کردی ولی من را نه؟. در روابط‌شان به دنبال انحصارهستند. شاید وقتی از پوشش یا دست‌پخت خانمی جز آنها تعریف و تمجید کنید آشفته شوند.

نشانه‌های خیانت و عدم تعهد را در شریک عاطفیاش می‌بیند اما نمی‌توانند رهایش کنند و بی‌تعهدی‌اش را برای خود توجیه می‌کند.
نسبت به افراد مهم زندگی مثل مادر و پدر و برادر و خواهر وحتی فرزندان خودشان وابستگیبیش از اندازه‌ای دارند. مثلاخانه‌شان حتما باید با مادرشان در یک محل باشد، اگرتلفن همراه آنها خاموش باشد، دلشوره عجیبی می‌گیرند و به طور کلی دائم نگران از دست رفتن آنها هستند.

برخی از آنها اهل خیانت و ایجاد روابط مثلثی و رها کردن می‌شوند. دوست دارند چندین رابطه را با هم تجربه و مدیریت کنند و از رها کردن هر کدام احساس قدرت و آرامش بگیرند. معمولا چند نفر را اصطلاحا همزمان در آب نمک دارند تا مبدا ناگهان تنها شوند. تنوع‌طلب هستند و به محض وارد شدن رابطه به فاز جدی،خوشان رابطه را بر هم میریزند.

 

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

error: Content is protected !!