چرا نباید از سمعک دست دوم استفاده کنم؟

چرا نباید از سمعک دست دوم استفاده کنم؟

سمعک در پزشکی به وسیله ای مهم و درمانی تبدیل شده است. این محصول با توجه به تنظیم فرکانس صدای محیطی متناسب با میزان کم شنوایی گوش، تاثیر بسزایی در سلامت گوش و روح و روان بیمار دارد. حال با مهم شمرده شدن استفاده از سمعک، خرید نوع دست دوم آن در بازار افزایش یافته است. اما به طور کلی می‌ توان گفت که تهیه نوع دست دوم این محصول می‌ تواند برای بیماران کم شنوا، آسیب های مخربی را نیز در پی داشته باشد.

چرا از سمعک استفاده می کنیم؟

سمعک می‌ تواند افت شنوایی افراد کم شنوا را به میزان صد درصدی جبران نماید. گوش هایی که در درک صداهای فرکانس پایین دچار مشکل هستند، نمی توانند در درک گفتار و صداهای کوتاه برد موفق شوند. مشکلات شنوایی می‌ تواند بر اثر صدمات فیزیکی، ژنی و عصبی به وجود بیاید. پیرگوشی امری شایع در بین افراد میانسال می‌ باشد. این امر به سبب کاهش عملکرد عصبی گوش انجام می گیرد.

از این رو با تهیه سمعک، می‌ توان از قدرت پردازشی محصول به نحو احسن استفاده کرد. سمعک با قرار گیری در پشت لاله گوش و یا داخل کانال گوش، صداها را تقویت می‌ کند. قطعا این محصول برای داشتن کارکردی مناسب و صحیح، بهتر است ارتباط بسیار نزدیکی به گوش خارجی داشته باشد.

قسمت حسی عصبی گوش داخلی، مانند بینایی در پی گذر زمان دچار افت شدیدی می‌ شود. افت بینایی زمانی از شدت بالایی برخوردار خواهد شد که از وسیله ای به نام عینک استفاده نشود. خستگی چشم و بالطبع کاهش بیشتر بینایی، جزو رخدادهای ناگوار خواهد بود. گوش نیز همانند چشم، در صورت داشتن افت عملکردی، می‌ تواند سیر صعودی را در راستای کاهش شنوایی داشته باشد. از این رو بهره گیری از سمعک، به عنوان عامل بازدارنده افت شنوایی، می‌ تواند میزان درجه‌ شنوایی را در یک اندازه نگه دارد.

با این حال پزشکان و ایدئولوژیست ها تاکید فراوانی به استفاده از سمعک دارند. افزایش تعاملات اجتماعی در راستای داشتن شنوایی عالی و قابل قبول امکان پذیر است. اما با کاهش شنوایی، می‌ توان از ارتباطات اجتماعی عقب ماند. بالطبع مبتلا شدن به مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی، دور از انتظار نیست.

با قبول نقص شنوایی توسط افراد کم شنوا و عادت کردن به استفاده از سمعک، می توانند به زندگی بهتر و باکیفیت تری دست یابند.
معایب استفاده نکردن از سمعک

قسمت عصب گوش میانی و داخلی، در صورت افت بیش از حد شنوایی، تحریک پذیری بالایی را پیدا می کنند. این تحریک پذیری منجر به ایجاد وزوز گوش، تحرک پرزهای شنوایی و در موارد شدید از دست دادن تعادل می‌ شود.

کودکان کم شنوا دچار صدمات بیشتری ناشی از کم شنوایی و استفاده نکردن از سمعک می‌ شوند. سیناپس های عصبی گوش در کودکی همواره رشد می کنند. اما زمانی که گوش قادر به درک صداهای فرکانس پایین نباشد، قدرت رشد سیناپس ها از بین می رود. لذا در بزرگسالی از میزان شدیدی از افت شنوایی روبرو خواهند شد.

از این رو با استفاده از سمعک، فرکانس های مختلف به خصوص فرکانس های پایین به قسمت عصب گوش می رسد. اجازه رشد سیناپس ها با دریافت صداهای کم فرکانس، مانند گوش کودکان عادی، توسط مغز صادر خواهد شد. تطابق مغز با گوش با توجه به عملکرد صحیح آن، به رشد مغزی کودک نیز می انجامد.

والدین با آگاهی از این موضوع، سنجش شنوایی کودکان را جدی بپندارند و در صورت وجود مشکل، حتما با معاینه و مشاوره ادیولوژیست، راه درمانی و کمک درمانی آن را پیدا نمایند.

دلایل مهم استفاده نکردن از سمعک دست دوم

افرادی که مجاز به استفاده از سمعک می‌ باشند، به علت هزینه خرید بالای این محصول، خواهان تهیه نوع دست دوم محصول هستند. اما تهیه نوع دست دوم استفاده سمعک، علاوه بر اینکه توانایی شنیدن خوب را برای آنان ندارد، بلکه می‌ تواند خطرات دیگری را نیز برای آنان به وجود بیاورد.

سمعک مانند هر وسیله شخصی دیگر، نیاز به تمیزکاری و مراقبت دارد. کانال داخلی گوش حاوی ضایعاتی می‌ باشد که مانند براق دهان، می‌ تواند در سرایت بیماری ها، حرف اول را برند. بنابراین سمعک های مورد استفاده دز نوع دست دوم، مانند استفاده از مسواک شخصی افراد دیگر می‌ باشد.

با مبتلا بودن فرد مصرف کننده قبلی سمعک به انواع بیماری های سطحی و غیر سطحی، احتمال مبتلا شدن مصرف کننده جدید سمعک، بسیار بالا می‌ باشد.

همچنین فرم و اندازه گوش افراد، بسیار متفاوت هستند. در صورتی که خرید سمعک دست دوم به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام شود، امکان تطابق نداشتن با گوش خریدار، بسیار بالاست. لذا قالب گیری سمعک قبل از تهیه آن، امری است که در مراکز شنوایی، ضروری شناخته شده است. اگر قالب سمعک متناسب با فرم گوش فرد مصرف کننده نباشد، استفاده از آن با سختی بسیاری همراه خواهد بود. جداسازی سمعک از گوش به علت کوچک بودن قالب آن و عدم قرارگیری سمعک در داخل کانال گوش به علت سایز بزرگ آن، از مشکلات موجود در خرید سمعک دست دوم می‌ باشد.

دلیل دیگری که می‌ تواند پاسخ مناسبی برای سوال “چرا نباید از سمعک دست دوم استفاده کنم؟” به ساختار تنظیمی و سیستمی محصول ارتباط دارد. میزان افت شنوایی برای هر کسی متفاوت است. از این رو مراکز شنوایی سنجی مطابق با نوع شنوایی و ضعف آن، تنظیم ساختار سیستمی سمعک را به انجام می رساند. لذا با تهیه یک سمعک داخل گوشی و یا پشت گوشی در نوع دست دوم، از نوع تنظیمات سیستمی آن آگاه نیستیم.

افرادی که از افت بیست درصدی شنوایی برخوردار هستند، با تهیه سمعک دست دوم تنظیم شده برای افت شنوایی پنجاه درصد، گوش خود را در معرض صداهای بسیار بلند قرار می دهند. صداهای دریافتی از محیط طبق ساختار سیستمی، با فرکانس بالاتر از حد نرمال برای گوش خریدار، تنظیم می‌ شوند. از این رو در کوتاه مدت، تاثیر مخربی در افت شنوایی افراد خواهد داشت و آنان را از شنیدن صداهای بلند نیز باز خواهد داشت.

این مورد می‌ تواند به صورت برعکس نیز اتفاق بیافتد. چون تهیه سمعک تنظیمی که کمتر از افت شنوایی خریدار می‌ باشد، عدم شنوایی خوب و دقیق را برای فرد به وجود خواهد آورد.

 

 

تیم تخصصی مجتمع پزشکان افق اشنویه

error: Content is protected !!