رنگ های رایج ترشح زخم

رنگ های رایج ترشح زخم

هنگام ارزیابی زخم، توجه به مقدار و نوع ترشح زخم مهم است. استفاده از حواس بخش بزرگی از ارزیابی اولیه زخم و به دنبال آن مستندسازی دقیق است. اگزودا یا زهکشی زخم اطلاعات قابل توجهی در مورد آنچه که با زخم می گذرد، تا سطح سلولی به ما می دهد و یکی از اجزای زخم

است که درمان های موضعی ما را هدایت می کند. همانطور که ذکر شد، یک سلول خشک یک سلول مرده است، اما زخمی که رطوبت بیش از حد داشته باشد نیز با تاخیر بهبود می یابد. علاوه بر این، عفونت، تغذیه نامناسب، اختلال در تحرک، اختلال در ادراک حسی و حتی بدخیمی در زخم می تواند روند درمان زخم را مختل کند.

در زخم‌های حاد، ترشح معمولاً طی چند روز کاهش می ‌یابد، در حالی که زخم بهبود می ‌یابد، اما در زخم‌ های مزمن، مقدار زیادی از زهکشی حاکی از التهاب طولانی ‌مدت همراه با ناتوانی در انتقال به فاز پرولیفراتیو بهبود زخم است. نشانه عفونت است و باید بر اساس تصویر کلی و اهداف مراقبت از زخم به طور مناسب درمان شود.

انواع مختلف، قوام، رنگ و ویژگی های زهکشی زخم وجود دارد. اینجا رایج ترین انواع و معنای آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

 

 انواع رنگ های ترشح زخم :

 

سروسانگوین : معمولاً در یک زخم عادی و غیر عفونی دیده می شود. از خون و مایع سروزی تشکیل شده است و به طور معمول صورتی مایل به قرمز و نازک است. این زهکشی در بسیاری از زخم ها رایج است.

سروز : این زهکشی رقیق، آبکی و شفاف است. همچنین در بسیاری از زخم‌ها در طول فرآیند بهبود شایع است و ممکن است در زخم‌های عروقی، به ‌ویژه زخم‌های وریدی نیز دیده شود.

سبز : زهکشی بد بو و سبز آبی روشن اغلب نشان دهنده عفونت سودوموناس در زخم است. این زهکشی ممکن است ضخیم شود و همچنین ممکن است به مقدار زیاد چرکی به نظر برسد. همچنین ممکن است بافت نکروزه در خود زخم وجود داشته باشد و زمان بهبود با پیشرفت تخریب بافت طولانی خواهد شد.

زرد : گاهی اوقات این رنگ برای مستندسازی و تفسیر مشکل است. آیا زهکشی زخم واقعاً به دلیل عفونت زرد است یا چرکی، یا به بررسی لجن مایع یا زهکشی ناشی از خواص درمان موضعی هستید؟

خونی (قرمز) : تخلیه خونی معمولاً در زخم‌های تازه بعد از عمل یا جراحت‌های تازه دیده می ‌شود. مقدار و رنگ (قرمز روشن در مقابل قرمز تیره در مقابل صورتی) باید به طور دقیق ثبت و گزارش شود.

نکته مهم: برخی از درمان‌های موضعی با استفاده از خواص ضد میکروبی، جذب زهکشی در آنها یا حذف رنگ تغییر می‌ کنند. درک نحوه عملکرد درمان موضعی و دستورالعمل‌های کاربرد در اینجا مهم است، به‌ ویژه زمانی که صحبت از مستندسازی و درک دقیق آنچه بر زخم می ‌گذرد به میان می‌آید.

به عنوان متخصص زخم، لازم است بدانید که تخلیه زخم اغلب یکی از دشوارترین ویژگی‌ها برای بیمار مبتلا به زخم است. مدیریت زهکشی، کنترل بو و حفظ بستر مرطوب زخم برای بهبود بسیار مهم است. زهکشی زخم بر کیفیت زندگی و بهبود کلی زخم تأثیر می ‌گذارد و باید به ‌طور مناسب برای جمعیت بیماران ما مدیریت شود تا نه فقط بهبود یابد، بلکه باید از یک محصول مراقبت از زخم نیز استفاده کرد که کیفیت زندگی خوب را در طول فرآیند بهبود ارتقا می ‌دهد.

ارزیابی دقیق زهکشی و رنگ زخم گاهی اوقات به دلیل زمان تغییر پانسمان، محصولات مورد استفاده و متغیرهای بیرونی دشوار است. انجام یک ارزیابی دقیق و استفاده از اسناد توصیفی برای ترسیم تصویری از آنچه در زخم و کل بیمار می ‌گذرد، مهم است. انواع خاصی از درمان‌های موضعی می ‌توانند باعث تغییر در زهکشی زخم مطابق با آنچه در هنگام استفاده از آن درمان خاص مورد انتظار است، شوند.

چند نکته برای مستندسازی ترشح زخم:

پانسمان قبلی را بردارید؛ هنگام ارزیابی، به زهکشی در خود بستر زخم و پانسمان قدیمی توجه کنید (آیا بستر زخم مرطوب، خشک، پوسته ‌دار است؟ چقدر زهکشی روی پانسمان قبلی وجود دارد؟ درصدها را اینجا در نظر بگیرید).

چه نوع پانسمانی قبلاً روی زخم بود (هیدروژل [مرطوب] در مقابل هیدروفیبر یا آلژینات [جذب]). یادآوری خواص درمان موضعی در حال استفاده و آنچه در نظر گرفته شده است از نظر روند بهبود انجام شود، مهم است.

پانسمان قبلی چه مدت در جای خود بوده است؟ اگر فقط چند ساعت پس از انجام درمان برای ارزیابی آن را بردارید، تخلیه زخم ممکن است کم تر گزارش شود.

قبل از ثبت وجود بو، زخم را تمیز کنید. بسیاری از زخم های مزمن “بوی زخم” ناشی از زهکشی قدیمی است که پس از پاکسازی از بین می رود. این به عنوان بوی فعال زخم ثبت نمی شود.

قضاوت بالینی از نظر مستندسازی زخم نیازمند آموزش، دانش و تجربه است. علاوه بر این، آگاهی از خواص جذبی درمان موضعی همراه با زمان‌های سایش پیشنهادی مهم است. اگر هرگز مطمئن نیستید، قبل از مستندسازی با متخصص مراقبت از زخم خود مشورت کنید.

نتیجه:

مستندات دقیق و واضح یک عامل کلیدی در ارزیابی و درمان مناسب زخم است. ترسیم یک تصویر دقیق از آنچه در مورد زخم و بیمار خاص از طریق مستندات می گذرد به دلایل زیادی مهم است.

 

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

 

error: Content is protected !!