عوامل موثر بر بهبود زخم

8 عامل موثر بر بهبود زخم

وقتی آسیب می بینید، بدن شما در حالت شوک قرار می گیرد. ضربه اولیه می تواند انواع مختلفی از زخم ها را ایجاد کند که همه آنها باید به درستی مراقبت شوند تا از خطرات عفونت یا عوارض جلوگیری شود. با این حال، موارد خاصی بر درمان زخم تأثیر می گذارد. برخی از آنها را می توان کنترل کرد، در حالی که برخی دیگر فقط باید پذیرفته شوند. در اینجا ۸ عامل موثر بر بهبود زخم آورده شده است.

سلامت کلی:

سلامت کلی شما در بسیاری از موارد مختلف تعیین کننده است. افراد سالم کم تر به بیماری های مزمن مبتلا می شوند، اندام هایشان کارآمدتر است و زخم هایشان سریع تر بهبود می یابد. پنج مورد اصلی که باید هنگام داشتن یک سبک زندگی سالم در نظر بگیرید عبارتند از: تغذیه کلی، سطح فعالیت، میزان قوی بودن سیستم ایمنی بدن، سیگاری بودن یا نبودن سیگار و میزان مصرف الکل در هفته.

از نظر تغذیه، هر چیزی که وارد بدن خود می کنید یا به شما کمک می کند یا به شما آسیب می رساند. به منظور بهبود سریع و جلوگیری از مزمن شدن زخم های حاد، باید بدن خود را با میوه ها و سبزیجات فراوان، پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، چربی های سالم و فیبر تغذیه کنید. غذاهای فرآوری شده به بدن شما آسیب می رسانند و به مراتب بیشتر از راحتی هایی که ارائه می دهند آسیب می رسانند.

اگر می خواهید زمان بهبود زخم خود را بهبود بخشید، به رژیم غذایی کاملی بروید که تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن شما را تامین کند. اگر به هر دلیلی قادر به دریافت تمام مواد مغذی لازم برای ترمیم و رشد سلولی نیستید، با پزشک خود در مورد گزینه هایی برای تکمیل رژیم غذایی خود با مولتی ویتامین یا ویتامین هایی که کمبود دارید صحبت کنید.

 

سطح فعالیت روزانه شما نیز برای سلامت کلی شما بسیار مهم است.

افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر در معرض خطر مشکلات و عوارض ناشی از عمل یا درمان هستند. شما باید خون خود را به طور منظم جریان دهید و از ایستادن یا نشستن زیاد برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. اگر شغلی دارید که نیاز دارد بیشتر روز را بدون تحرک بگذرانید، هر یک ساعت یا بیشتر، ۵ تا ۱۰ دقیقه در دفتر قدم بزنید .هنگامی که به گردش خون خود به روشی سالم کمک می کنید، بدن شما در بهبود زخم کارآمدتر خواهد بود.

هر دوی این عوامل – تغذیه و فعالیت روزانه – به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی کمک می کند. متأسفانه، برخی از شرایط پزشکی می توانند سیستم ایمنی شما را تضعیف کنند یا شما را مستعد آسیب دیدگی کنند. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید، زخم های شما مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابند. اگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید یا تحت پرتودرمانی قرار می گیرید، مطمئن شوید که به پزشک خود بگویید تا شما را برای روند بهبود زخم آماده کند.

همه ما می دانیم که سیگار چقدر برای بدن ما مضر است، اما همچنین به شدت از زمان لازم برای بهبود زخم جلوگیری می کند. به طور مشابه، مصرف بیش از حد الکل می تواند به کندی بهبود یا زخم های مزمن کمک کند. اگر برای ترک سیگار یا کاهش مصرف الکل به کمک نیاز دارید، در مورد گزینه های موجود با دکتر زخم خود صحبت کنید.

سن :

در حالی که سن فقط یک عدد است، اما همچنان بر عملکرد بدن ما تأثیر دارد. با بالا رفتن سن، حرکت کردن در اطراف دشوارتر می شود زیرا استخوان ها و ماهیچه های ما شروع به ضعیف شدن می کنند. سن بر هر جنبه از زندگی ما تأثیر می گذارد، از جمله توانایی بدن ما برای التیام زخم ها. همه چیز کندتر روند می کند و زمان بیشتری طول می کشد تا زخم در مراحل بهبود پیشرفت کند. پوست شما نازک تر و مستعد آسیب می شود و واکنش التهابی بدن شما به سرعت قبل نیست. این بدان معنی است که نه تنها شما بیشتر مستعد آسیب دیدگی و داشتن زخم های حاد هستید، بلکه بهبود بدن شما به زمان بیشتری نیاز دارد و زخم های مزمن شیوع بیشتری پیدا می کنند.

وزن :

چاقی یک بیماری جدی است که زمانی رخ می دهد که مقدار بیش از حد چربی بدن وجود داشته باشد. صرف نظر از اندازه، چاقی همچنان خطرناک است و می تواند مشکلات پزشکی جدی ایجاد کند – این فقط در مورد زیبایی نیست. در حالی که هیچ دلیلی برای نفرت از خود وجود ندارد، مهم است که به چاقی توجه کنید و برای کاهش وزن تلاش کنید. چاقی منجر به مشکلات بی شماری می شود که می تواند زندگی را تهدید کند. همچنین توانایی بدن شما برای التیام زخم ها را به شدت مختل می کند که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. اگر برای کاهش وزن به کمک نیاز دارید یا علاقه مند به یادگیری گزینه های کاهش وزن هستید، همین امروز با پزشک خود صحبت کنید.

 

افزایش چربی بدن نیز به گردش خون ضعیف کمک می کند که می تواند روند بهبود زخم را کند کند. اگر بیماری عروقی دارید، چه به دلیل وزن باشد و چه نباشد، با تأخیر در بهبود مواجه خواهید شد و ممکن است برای جلوگیری از مزمن شدن زخم های حاد، به لوازم مراقبت از زخم اضافی نیاز داشته باشید. اگر بیماری عروقی یا فشار خون پایین دارید با پزشک خود صحبت کنید تا درک بهتری از نحوه کمک به بهبود سریع تر بدن خود داشته باشید.

نوع تروما :

نوع زخمی که ایجاد می‌ شود در سرعت بهبود زخم تفاوت ایجاد می‌ کند. بهبود زخم‌های شدید ممکن است ماه‌ها بیشتر از زخم‌هایی که فقط لایه‌های بالایی اپیدرم را تحت تأثیر قرار می ‌دهند، طول بکشد. به طور مشابه، شکل، عمق و اندازه زخم در روند بهبود تفاوت ایجاد می کند. زخم‌های خطی سریع ‌تر از زخم‌های پهن و مستطیلی بهبود می ‌یابند، زیرا انعقاد سریع‌ تر اتفاق می‌افتد. زخم‌های دایره‌ای طولانی ‌ترین زمان برای التیام یافتن دارند، زیرا ناحیه آسیب ‌دیده باید از بیرون به داخل التیام یابد. علت آسیب نیز در سرعت بهبود زخم تفاوت خواهد داشت. اگر آسیب جدی دیده اید، احتمالاً مدتی را برای بهبود در بیمارستان سپری می کنید تا پزشکان بتوانند زخم های شما را تحت نظر داشته باشند و احتمال عفونت را کاهش دهند.

رطوبت پوست :

برای اینکه زخم ها به درستی ترمیم شوند، به درجه خاصی از رطوبت و مایع نیاز دارند. زخم های خشک می توانند ضایعات ایجاد کنند، بیشتر مستعد عفونت هستند و باعث طولانی شدن زمان بهبود می شوند. افرادی که به طور طبیعی پوست خشک دارند نیز در معرض خطر ضخیم شدن هستند که می تواند روند بهبود را کند کند. اگر از خشکی پوست رنج می برید با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد کارهایی که می توانید برای بهبود طبیعی بدن خود انجام دهید بیشتر بدانید. با این گفته، زخم ها نیز می توانند بیش از حد مرطوب باشند که می تواند شما را در معرض خطر خیساندن قرار دهد. انواع مختلفی از بانداژ وجود دارد که به شما کمک می کند تا به رطوبت مطلوب پوست دست یابید تا سرعت بهبود را افزایش دهید.

شرایط مزمن :

اگر هر نوع بیماری مزمنی دارید، به بدن شما فشار وارد می کند و می تواند بر بهبود زخم تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در معرض بالاترین خطر بهبود آهسته زخم هستند، زیرا می تواند بر جریان خون مورد نیاز برای کمک به ترمیم زخم ها و تولید پوست جدید تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به دیابت نیز در خطر ابتلا به زخم های دیر ترمیم همراه با شرایط نقص ایمنی هستند.

داروها :

برخی از داروها می توانند توانایی طبیعی بدن شما را برای التیام زخم ها مختل کنند. اگر دارویی مصرف می‌ کنید و آسیب دیده‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند یک برنامه درمانی متناسب با بدن شما ایجاد کند. بسیاری از داروهای آرتریت می توانند در مرحله التیام التهاب تداخل ایجاد کنند، اما آسپرین و ایبوپروفن نیز می توانند. در طول فرآیند بهبود فقط از داروهای تایید شده توسط پزشک استفاده کنید تا بدن شما بتواند به اندازه کافی لخته شود و بهبود یابد. بسته به دارویی که مصرف می‌ کنید، می‌ تواند جایگزینی وجود داشته باشد یا ممکن است مفید باشد که مصرف دارو را تا زمان بهبود زخم خود متوقف کنید. باز هم، همیشه این موضوع را با پزشک خود تأیید کنید، زیرا برخی داروها برای عملکرد روزمره ضروری هستند.

مراقبت از زخم :

در نهایت اینکه چگونه از زخم خود مراقبت می کنید تأثیر مستقیمی بر بهبود آن دارد. وقتی به درستی از زخم خود مراقبت نمی کنید، می توانید خطر عفونت یا عوارض خود را افزایش دهید. استفاده از پانسمان‌ها، کرم‌ها و هر روش تمیز کردن صحیح، روند بهبود زخم شما را تا حد زیادی بهبود می‌ بخشد و به شما امکان می ‌دهد تا بهبود سالم را تسهیل کنید. اگر در مورد نحوه مراقبت از زخم خود مطمئن نیستید، با پزشک خود در مورد توصیه ها و درک بهتر نحوه تعویض صحیح پانسمان در هنگام بازگشت به خانه صحبت کنید.

نتیجه :

اگر می ‌خواهید مطمئن شوید که زخم‌هایتان بی ‌خطر و به موقع بهبود می‌ یابند، مهم است که سالم بمانید و با پزشک خود در مورد ایجاد یک برنامه درمانی خاص صحبت کنید. التیام یک زخم حاد آسان است، اما اگر به زخم مزمن تبدیل شود، دشوارتر می‌ شود و به طور تصاعدی بهبود می ‌یابد. بهترین راه برای آماده شدن، داشتن یک منبع خوب از لوازم مراقبت از زخم و هر نوع پانسمان زخمی است که ممکن است نیاز داشته باشید.

 

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

error: Content is protected !!