علت‌ های سرد و گرم شدن دندان

علت‌ های سرد و گرم شدن دندان+ درمان حساسیت دندان به سرما و گرما

دلیل حساسیت دندان به سرما و گرما، فرسوده شدن مینای دندان است. چاره این مشکل هم مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است تا پس از کسب اطلاعات دقیق درباره عادت‌های شما و بررسی مشکلات دهان و دندان، درمان مناسبی را برای شما انتخاب کنند.

حساسیت دندان به سرما و گرما

حساسیت دندان یکی از مشکلاتی است که در هر فصلی ممکن است انسان را آزار دهد. فرقی نمی‌کند که تابستان باشد یا زمستان، گاهی اوقات نمی‌توانیم غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم بخوریم. چراکه به خاطر درد دندان، هیچ لذتی از خوردن این غذاها یا نوشیدنی‌ها نمی‌بریم. خوراکی‌هایی مانند بستنی یا نوشیدنی‌های داغ مانند چای یا قهوه باعث درد دندان‌ها شده و ما را ناراحت می‌کنند. احتمالاً همین مشکل باعث شده تا در اینترنت جستجو کنید و دلیل حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما را پیدا کنید.

اگر بخواهیم به‌صورت علمی درباره علت این مشکل صحبت کنیم ممکن است کمی پیچیده باشد؛ بنابراین ما به زبانی ساده، به شرح موضوع می‌پردازیم. دندان‌های ما دارای چند لایه هستند. لایه سطحی دندان که همه ما نام آن را می‌دانیم، مینای دندان است. مینای دندان وظیفه محافظت از تاج دندان را به عهده دارد. تاج دندان همان بخش بالای خط لثه است. درصورتی‌که دندان‌های ما سالم باشند، بافت مینای دندان بسیار متراکم است و با خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم مشکلی برای ما پیش نمی‌آید.

تا اینجا متوجه شدیم که یکی از دلایل حساسیت دندان از بین رفتن یا فرسوده شدن مینای دندان است. علاوه بر مینای دندان، لایه‌های محافظ دیگری هم از بخش‌های پایینی دندان مانند ریشه، محافظت می‌کنند. سمنتوم یکی از این لایه‌های محافظ است که وظیفه مراقبت از لایه بیرونی ریشه را به عهده دارد. اگرچه سمنتوم نسبت به مینای دندان نرم‌تر است و تراکم کمتری دارد، اما هنگامی که به دلایل مختلف عقب‌تر برود، می‌تواند باعث حساسیت دندان شود؛ زیرا با خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم، عصب‌های دندان تحریک می‌شوند و درد دندان شروع می‌شود. این زمانی است که باید به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا پس از بررسی دلایل این مشکل، یک روش درمانی به شما پیشنهاد کنند.

 

 

تیم تخصصی مجتمع پزشکان افق اشنویه

error: Content is protected !!