درد و ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان

درد و ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان مراقبت های بعد + علت و درمان فوری

تورم در هر ناحیه ای از بدن که اتفاق بیفتد علامتی است دال بر بروز واکنش بدن نسبت به یک محرک. در واقع، این عارضه بیانگر آن است که سیستم ایمنی بدن در حال پاسخ به تهدیدهای احتمالی است و در اغلب موارد هم بهبود وضعیت بدن را نشان می ‌دهد. با این حال، گاهی این واکنش ‌های التهابی به صورت ناخواسته و نامناسب روی می دهند و مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند. یکی از مواردی که ممکن است باعث تورم در ناحیه فک و صورت شود، کاشت ایمپلنت‌ است.

از آن جایی که امروزه افراد زیادی از ایمپلنت استفاده می کنند و علاقه مند به آشنایی با عوارض احتمالی آن هستند، تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به ورم صورت بعد از ایمپلنت اختصاص دهیم؛ پس اگر این موضوع برای شما هم جالب توجه است، تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل ورم صورت بعد از ایمپلنت چیست؟

ورم بعد از ایمپلنت می تواند به دلایل مختلفی روی دهد که در ادامه به برخی از متداول ترین آن ها می پردازیم:

ورم به دلیل واکنش التهابی بدن: اگر پس از انجام ایمپلنت، در لثه خود دچار تورم شدید، ممکن است این ورم، از یک واکنش التهابی ناشی شده باشد. در واقع، بدن در واکنش به ایمپلنت کارگذاری شده در لثه به عنوان یک جسم خارجی، شروع به فعال سازی سیستم ایمنی می کند و به اطراف ایمپلنت، مواد شیمیایی التهابی ارسال می کند که می تواند نه تنها باعث تورم شود، بلکه با درد و حساسیت و همین طور قرمزی و احساس ناراحتی همراه باشد.
تورم به دلیل عفونت: یکی دیگر از دلایل ورم صورت بعد از ایمپلنت می تواند عفونت باشد؛ در صورتی که در ناحیه ایمپلنت عفونت روی دهد، ممکن است بدن برای پاسخ به باکتری ها و میکروب ‌ها، واکنش ‌های التهابی شدیدی نشان دهد.

تورم به دلیل تنش مکانیکی: نصب ایمپلنت دندان می تواند در بافت‌ های اطراف باعث تنش مکانیکی شود و واکنش التهابی بروز دهد. هم چنین فشار زیاد در حین کاشت ایمپلنت یا اشتباه در اندازه‌ گیری آن ممکن است منجر به تورم شود.
تورم به دلیل نقص در جراحی: در صورتی که جراحی ایمپلنت به درستی انجام نشود یا این که فرآیند بهبود آن با مشکل مواجه شود نیز امکان بروز تورم وجود دارد.
تورم به دلیل حساسیت به ایمپلنت: موادی که برای ساخت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است برای برخی از افراد حساسیت زا باشند که این حساسیت نیز می تواند به واکنش‌ های التهابی و ورم منجر شود.
تورم به دلیل سابقه بیماری های عفونی: کسانی که در گذشته به بیماری ‌های التهابی یا عفونت های دهان همچون عفونت لثه مبتلا شده باشند، احتمالاً بیشتر در معرض واکنش ‌های التهابی بعد از ایمپلنت دندان خواهند بود.

چه عواملی موجب تشدید ورم صورت بعد از ایمپلنت می شود؟

عدم رعایت توصیه های جراح پس از کاشت ایمپلنت: در صورتی که فردی پس از ایمپلنت گذاری ، به دقت به توصیه های جراح عمل نکند و به اموری مانند رعایت و حفظ بهداشت دهان و دندان و ایمپلنت کاشته شده و همین طور تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب و استراحت کافی عمل نکند، ممکن است دچار تورم شدیدی در ناحیه ایمپلنت شود.
استفاده از برخی داروها: مصرف بعضی از داروها می ‌تواند تورم لثه را تشدید کند.
سن: هر چه سن کسانی که ایمپلنت می گذارند بیشتر باشد، این امکان وجود دارد که با تورم و کبودی بیشتری در محل ایمپلنت مواجه شوند.
گستردگی ناحیه جراحی: هر چه ناحیه تحت عمل جراحی گسترده تر باشد، مسلماً درد و تورم بیشتری ایجاد می شود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت گذاری

به یاد داشته باشید که عمل به توصیه های دندانپزشک و انجام مراقبت ‌هایی که بعد از ایمپلنت دندان باید رعایت شود، درست به اندازه تجربه و مهارت دندانپزشک در کاشت ایمپلنت دندان مهم و تاثیر گذار است چراکه اگر به درستی به توصیه های گفته شده عمل نشود ممکن است کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام نشود و یا در اصطلاح، ایمپلنت پس بزند. برخی از نکات مراقبتی که برای یک کاشت ایمپلنت موفق لازم است در ادامه آمده است:

بالا نگهداشتن سر از راستای بدن در حالت استراحت پس از کاشت ایمپلنت بهتر است کمی استراحت کنید ولی باید به گونه ای دراز بکشید که سر شما کمی بالاتر از بدن قرار بگیرد و در صورتی که بخواهید حالت دراز کشیدن خود را تغییر دهید، بهتر است به آرامی این کار را انجام دهید تا دچار سرگیجه نشوید.
اجتناب از نوشیدنی ‌های الکلی تا دو هفته پس از کاشت ایمپلنت استفاده از نوشیدنی های الکلی ممنوع است زیرا می تواند تاثیر منفی بر بافت اطراف ایمپلنت بگذارد.
استفاده از نخ دندان کسانی که اقدام به کاشت ایمپلنت می کنند، حتما باید از نخ دندان ‌های موم نشده استفاده کنند.
استفاده از واتر فلاسر : به منظور کاهش ورم بعد ایمپلنت بهتر است از واتر فلاسر استفاده شود. بدین منظور واتر فلاسری مناسب است که دارای نوک غیرفلزی باشد تا بتوان حداقل روزی دو بار از آن استفاده کرد.
استفاده از پانسمان : پس از کاشت ایمپلنت پس از کاشت ایمپلنت درون استخوان فک، روی آن پانسمان قرار می دهند. در این مدت از خلال دندان استفاده نکنید و حتی ناحیه جراحی شده را با زبان هم دستکاری نکنید.

عدم استفاده از کمپرس آب گرم
پس از کاشت ایمپلنت از کمپرس آب گرم استفاده نکنید و سه روز نخست پس از ایمپلنت گذاری فقط از کمپرس آب یخ استفاده کنید تا به کاهش التهاب ناحیه ایمپلنت شده کمک کند.
استفاده از مسواک‌ های بین دندانی پس از کاشت ایمپلنت بهتر است از مسواک بین دندانی استفاده کنید. این مسواک ها فرق چندانی با مسواک برقی یا هوشمند ندارند و صرفاً احساس راحتی و رضایت بیشتری را به شما می دهند.

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت

در صورتی که ورم صورت بعد از ایمپلنت از واکنش های التهابی و طبیعی پس از عمل ناشی باشد، روش های زیر می‌ توانند به کنترل و کاهش تورم کمک کنند:

استراحت: بهتر است پس از جراحی ایمپلنت به بدن خود فرصت دهید تا بتواند آن را ترمیم کند؛ بنابراین استراحت کردن و پرهیز از انجام فعالیت های شدید می تواند به کاهش تورم کمک کند.
استفاده از کمپرس یخ: در صورتی که برای مدت زمان کوتاهی از کمپرس یخ استفاده کنید، تورم صورت شما کاهش خواهد یافت. این کار را به دفعات انجام دهید ولی مستقیما یخ را روی پوست صورت خود نگذارید و از یک دستمال یا پارچه نازک استفاده کنید.
استفاده از داروهای ضدالتهابی: در صورتی که دندانپزشک برای شما داروهای ضدالتهابی تجویز کرد، حتماً به موقع از آن ها استفاده کنید.
مصرف مایعات: در صورتی که به مقدار زیاد از مایعات استفاده کنید، ورم ناشی از ایمپلنت با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.
تغذیه سالم: از آن جایی که تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، بنابراین استفاده از ویتامین C و غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند کمک کننده باشد.
مراقبت های دهانی: از دندان های مجاور ایمپلنت با دقت و به آرامی مراقبت کنید تا منجر به افزایش التهاب نشوند و هم چنین از خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات داغ و سرد بپرهیزید.

سخن پایانی

ورم صورت بعد از ایمپلنت یکی از عوارض شایعی است که ممکن است پس از کاشت ایمپلنت برای هر کسی اتفاق بیفتد؛ این عارضه به دلایل مختلفی روی می دهد که علاوه بر هزینه ایمپلنت باید هزینه بیشتری نیز کنید ولی می توان به سادگی آن را مدیریت و برطرف کرد؛ کافی است به توصیه های دندانپزشک با دقت عمل کنید.

 

 

تیم تخصصی مجتمع پزشکان افق اشنویه

error: Content is protected !!