بیماری روانی ارثی

بیماری روانی ارثی چیست؟

در صورتی که فردی در خانواده شما دارای بیماری روانی می باشد لازم نیست که نگران دیگر افراد خانواده باشید. درست است که بیماری های روانی ارثی هستند اما بر این مبنا نیست که همه افراد خانواده دارای این بیماری باشند.

بیماری روانی ارثی که ممکن است اکثر افراد خانواده را درگیر کند از جمله زیر است:

در مورد بیماری اسکیزوفرنی: چنانچه یکی از والدین درگیر ایین اختلال باشد احتمال مبتلا شدن فرزندنشان ۶ درصد افزایش می یابد و اگر هر دو والدین مبتلا به اسکیزوفرنی باشند احتمال مبتلا شدن فرزند ۴۵ درصد است
دوقطبی : مورد ذکر شده در مورد این اختلال در حالی است که برای بیماران دو قطبی برای مورد اول ۱۰ درصد و برای مورد دوم ۴۰ درصد ارث تاثیرگذار است.
بیش فعالی
افسردگی

لازم به ذکر است که دانشمندان هنوز نتوانسته اند به طور کالم ژن مربوط به این بیماری های روانی ارثی را ردیابند.

بیماری روانی ارثی
چه عواملی سبب ایجاد بیماری روانی ارثی در خانواده شده است ؟

به طور دقیق هنوز دانشمندان نتوانسته اند که تشخیص دهند چه عواملی باعث بروز بیماری روانی ارثی می شود. اگر بیماری از طریق ژن انتقال یابد به این بیماری روانی ارثی گفته می شود.

بعضی از بیماری های رواین از طریق ژنتیک به وجود می آیند اما برخی دیگر ارثی هستند که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شود.
برای کاهش خطر ابتلا به بیماری چه راهکار هایی قابل انجام است؟

بیشتر اختلالات روانی بر اثر وراثت صورت می گیرند. اما لازم به ذکر است که نیاز نیست نگران این موضوع باشید که اگر یکی از افراد خانواده دارای بیماری باشد، شما بگیرید.

رژیم غذایی سالم:

داشان یک رژیم غذایی سالم باعث می شود تا روح و روان شما نیز ارامش یابد. زیرا مغز برای کارکرد کافی و مفید نیاز به تغذیه مناسب دارد. می توانید برای داشتن یک تغذیه سالم از یک مشاوره تغذیه کمک بگیرید.

داشتن ذهن آگاه:

واقف و آگاه بودن بر عواطف و احساسات خود به عملکرد ذهنی کمک بسیاری می کند. در صورتی که شما شاهد استرس و اضطراب در بدن خود بودید نشانه این است که شما ذهنی اگاه بر عواطف و احساسات خود دارید. یکی دیگر از راهکار ها برای شناخت این مورد که ذهنی اگاه دارید یا خیر، شناخت خود و محیط اطرافتان می باشد.

استفاده از راهکار های مختلف برای شناخت و درک بهتر محیط اطراف خود را تست کنید.

بیماری روانی ارثی

ورزش :

یکی دیگر از راهکار ها برای مبتلا نشدن به بیماری روانی ارثی ورزش می باشد. با ورزش می توانید خطر ابتلا به بیماری روانی ارثی را کاهش دهید.ورزش ضربان قلب را بالا می‌برد همین امر سبب می‌شود شما سریع‌تر نفس بکشید. با ورزش کردن سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرید از همین رو به مرور زمان شاهد شادابی روح و روان خود خواهید بود.

خواب با کیفیت :

خواب کی یدیگر از عوامل تاثیر گذار بر ابتلا نشدن بیماری رواین ارثی خواهد بود. بزرگسالان در طول شبانه روز نیاز به ۶ تا ۹ ساعت خواب کافی و مطلوب دارند. خواب نا مناسب علاوه بر تاثیر گذاشتن بر احساسات و عواطف شما تاثیر بسیاری بگذارد.

آیا دو قطبی یا بای پولار بیماری روانی ارثی می باشد؟

یکی از بیماری های ارثی دو قطبی یا بای پولار می باشد. بدین صورت که ۱ تا ۴% افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالق دو قطبی ابتدا با افسردگی شروع می شود و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. جالب است بدایند که عوامل محیطی جزو عوامل مهم در بوجود امدن اختالالات دو قطبی می باشد اما حدود ۷۰ تا ۹۰% بروز دو قطبی، به دلیل ژنتیک می باشد.

آیا اوتیسم بیماری روانی ارثی است؟

این بیماری معمولا از ابتدای تولد خود را نشان می دهد. این بیماری تداخلاتی در عصب انسان ها بوجود می اورد. در واقع ژن های دخیل در عصب انسان تاثیر گذار بوده و یکی از عوامل بروز این بیماری ژنتیک می باشد.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری روانی ارثی در خانواده می شود؟

بیماری های روانی ارثی بسته به ژن اطرافیان شما بستگی دارد. اکثر بیماری های روانی ارثی هستند اما دانشمندان نتوانستند متوجه این موضوع شوند که علت بیماری های ارثی چه چیزی است.

عوامل محیطی می تواند تاثیر بسیاری بر زندگی افرادی که خانوادشان دچار بیماری های روانی هستند بگذارد. در واقع استرس و اضطراب تاثیر بسیاری برا حال و عواطف افراد بگذارد.

موارد گفته شده دلیل بر این نمی شوند که اگر خانواده شما دچار اختلال روانی باشند شما هم درگیر این موارد بشوید.

ملاحظات و مراقبت های لازم پیش از تشکیل خانواده:

در صورتی که شما می دانید بیماری روانی ارثی دارید پیش از هر کاری باید با یک مشاور ژنتیک صحبت نمایید. مشاوران ژنتیک به صورت دقیق با خانواده هایی که دچار بیماری روانی هستند سرو کار دارند. این افراد می توانند با مشاوره هایی که به شما می دهند، مشکلات خانوادگی را بر طرف نموده تا بتوانید به بهترین شکل ممکن خانواده خود را تشکیل دهید.

بیماری روانی ارثی

علائم محیطی تاثیر گذار بر بیماری روانی ارثی :
ناکامی و از دست دادن عزیز:

از دست دادن عزیز یکی از مواردی است که می تواند بر عواطف و احساسات افراد تاثیر بگذارد. زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب روانی شود قطعا باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. غم از دست دادن عزیزان تاثیر بسیاری بر عواطف و سبک زندگی فرد می گذارد. از همین رو می تواند تاثیر بسیاری بر بیماری روانی و برون ریزی بیماری روانی ارثی شود.
اضطراب زیاد و تجاوز در کودکی:

اینکه کودکی که خانواده او دارای بیماری روانی باشد، دچار تجاوز و یا اضطراب بسیار در کودکی وی شود قطعا باعث برون ریزی اختالالات روانی می شود. اضطراب باعث می شود تا تاثیر مخربی بر جشم و روح کودک داشته باشد. این فرد قطعا در اینده دچار اختلالات روانی بسیاری می شود. این فرد در اینده نمی تواند احساسات و عواطف خودش را موزون سازد از همین رو در صورتی که به مشاورین روانی مراجعه نکند دردسر های زیادی را تجربه خواهد کرد.

 

تیم تخصصی مجتمع افق اشنویه

error: Content is protected !!