جرم گوش و خاصیت های شگفت‌انگیز آن‌

جرم گوش و ۶ خاصیت شگفت‌انگیز آن‌که باور نخواهید کرد!

آیا می‌دانستید جرم گوش برخلاف ظاهر ناخوشایندش، عملکرد عجیبی دارد؟! درواقع، جرم گوش همچون یک بادیگارد از گوش شما در مقابل ذرات خارجی و همچنین میکروب‌ها محافظت می‌کند.

جرم گوش یا سرومن چیست؟

جرم گوش (earwax) با عبارات سرومن (cerumen)، موم گوش و واکس گوش نیز شناخته می‌شود. جرم گوش یک ماده مومی شکل است که به‌صورت طبیعی، در مجرای گوش همه افراد وجود دارد.
۶ خاصیت طلایی جرم گوش که باید بدانید!

اولین خاصیت جرم گوش: ضدآب

جرم گوش به علت روغنی بودن به‌عنوان یک پوشش ضد آب عمل می‌کند. درنتیجه، قطرات آب و رطوبت به‌راحتی وارد کانال گوش نمی‌شوند. این ویژگی موجب می‌شود محیط مرطوب برای رشد قارچ‌ها ایجاد نشود.

دومین خاصیت جرم گوش: ضد خشکی و خارش

ویژگی دوم جرم گوش نیز به روغنی بودن آن مربوط می‌شود. به این صورت که سطح روغنی پوست مجرای گوش از احساس خشکی و خارش جلوگیری می‌کند.

سومین خاصیت جرم گوش: جلوگیری از ورود گردوخاک و آلودگی

سومین عملکرد جرم گوش نیز مربوط به روغنی بودن و حالت مومی شکل داشتن جرم گوش می‌شود. این خاصیت موجب می‌شود تا گردوخاک و آلودگی‌هایی که در هوا معلق هستند درون جرم گوش به دام بیفتند.

چهارمین خاصیت جرم گوش: جلوگیری از ورود حشرات

عملکرد بعدی مربوط به بوی بد و مزه تلخ جرم گوش است. گفته می‌شود که این ویژگی‌ها موجب دفع حشرات می‌شود.

پنجمین خاصیت جرم گوش: ضد باکتری و ضد قارچ

واکس از گوش در مقابل عفونت محافظت می‌کند. درواقع، واکس گوش کمی اسیدی است. این خاصیت محیط اسیدی را ایجاد می‌کند که مانع رشد بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌ها در گوش شما می‌شود.

ششمین خاصیت جرم گوش: کمک به نظافت گوش

آخرین خاصیت جرم گوش به پاکیزگی مربوط می‌شود. با توجه به مکانیسم گوش، روزانه جرم گوشی که درون مجرا قرار دارد به سمت بیرون گوش حرکت می‌کند. درنتیجه، همراه با جرم گوش، سلول‌های مرده پوست، موهای ریز کانال گوش و سایر ذراتی که درون جرم گوش به دام افتاده‌اند از گوش خارج می‌شود.

انواع جرم گوش چیست؟

جرم گوش به‌طورکلی به دو نوع خیس و خشک تقسیم می‌شود.

این‌که شما چه نوع جرم گوشی دارید با توجه به ژنتیک، قومیت، سن، محیط و حتی رژیم غذایی متفاوت است.
جرم گوش چگونه به وجود می‌آید؟

جرم گوش در قسمت خارجی مجرای شنوایی شما از همکاری دو نوع غده به وجود می‌آید.

اولی، غدد عرق تغییر شکل یافته‌ای به نام غدد سرومینوس (ceruminous glands) است. این غدد پپتیدها و پروتئین‌های ضد میکروبی ترشح می‌کنند که از گوش شما محافظت می‌کند.

دومی، غدد سباسه (sebaceous glands) کوچکی است که به فولیکول‌های موهای ریز درون کانال گوش خارجی وصل است. این غدد با ترشح ماده‌ای روغنی و روان کننده به اسم سبوم (sebum)، مجرای گوش را چرب و از خشکی گوش جلوگیری می‌کند.
جرم گوش از چه چیزی ساخته‌شده است؟

ترکیبات جرم گوش به‌طورمعمول شامل سلول‌های مرده پوست، موهای ریز جداشده مجرا گوش، گردوغبار محیط به همراه ترشحات غدد سرومینوس و سباسه مجرای گوش است.

طبق تحقیقات Okuda و همکارانش (۱۹۹۱ میلادی)، اسیدهای چرب با زنجیره بلند (اشباع‌شده و اشباع‌نشده)، الکل‌ها، اسکوالن و کلسترول اجزای ارگانیک اصلی جرم گوش را تشکیل می‌دهند.
رنگ جرم گوش طبیعی چگونه است؟

رنگ جرم گوش افراد می‌تواند کمی با یکدیگر متفاوت باشد. جرم گوش طبیعی معمولاً به رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای دیده می‌شود.

بااین‌حال، ممکن است جرم گوش به رنگ‌های دیگری نیز مشاهده شود که بهتر است جهت بررسی به متخصص مراجعه شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آیا می‌دانید انواع رنگ جرم گوش نشانه چیست را مطالعه کنید.
چرا در بعضی افراد جرم گوش بیشتری وجود دارد؟

ممکن است شما بگویید: چرا همیشه گوش‌های من پر از جرم است؟ باید بدانید که به دلایل مختلفی گوش برخی از افراد بیشتر اوقات پر از جرم است.

این دلایل می‌تواند شامل شکل خاص مجرای گوش، تنگ بودن مجرای گوش، ضربه به گوش، بافت اسکار، فروکردن جسم خارجی در گوش، بلند بودن و یا مقدار زیاد موهای گوش باشد. همچنین این موضوع می‌تواند به خاطر مسائل ژنتیکی و تولید بیش‌ازحد واکس گوش باشد.

البته به خاطر داشته باشید که در صورت عدم درمان جرم گوش، ممکن است کانال گوش بسته شود.

 

 

تیم تخصصی مجتمع پزشکان افق اشنویه

error: Content is protected !!